Hur fungerar RUT-avdraget?

Alla har någon gång hört talas om rut-avdraget men alla vet inte riktigt vad det betyder i praktiken. Men hur fungerar rut-avdraget egentligen? Vi tänkte därför förklara vad det innebär och hur du kan utnyttja avdraget bäst för dina önskemål. 

RUT står för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Avdraget nämns ofta vid utförande av hushållsnära tjänster och är ett skatteavdrag på tjänster i hemmet. Exempel på sådana tjänster är städning, tvätt och flyttkostnader.

Städjätten_RUT-avdrag_blogg

Villkor för rut-avdrag

  • För att kunna ta del av rut-avdraget måste man dock uppfylla vissa kriterier.
  • Du måste vara bosatt i Sverige eller betala skatt i Sverige för att minst 90% av din totala inkomst.
  • Du måste bo i bostaden och äga den för att få rotavdrag. Även fritidshus, andelslägenhet eller en stuga som du äger eller hyr ut för kortare eller längre tid räknas som bostad.
  • Den du litar får inte vara närstående till dig.

Hur mycket kan dras av?

Avdraget uppgår till 50% på hushållsnära tjänster. Det innebär lite förenklat att skatteverket betalar 50% av kostnaden.

Utvidgat rutavdrag från och med 1 januari 2021

Taket för avdraget höjs från 50 000 till 75 000 kronor per år. De fyra nya tjänsterna som ska ingå är godkända för rutavdrag när de utförs och betalas efter årsskiftet. 

  • Transport till försäljning för återanvändning – Underlättar för återbruk vilket är positiv t för miljön.
  • Möblering – Du kan nu få avdrag för att få hjälp med att montera t ex IKEA-möbler. Passar dig som bor i singelhushåll eller har sjukdomar som försvårar din förmåga att montera på egen hand. 
  • Tvätt vid tvättinrättning – 
  • Tillsyn – T ex handla blommor, spola kranar och toaletter eller att se efter om  något inträffat i bostaden. 

Hur tar jag del av avdraget?

Du som beställare inte behöver ansöka om något rutavdrag. Det görs i stället av den som utfört det arbete du beställt. Kostnaden dras då direkt på fakturan från utföraren. Du behöver heller inte ansöka om något hos Skatteverket. Eftersom rutavdraget är en skattereduktion sköter Skatteverket detta åt dig.

Vilka får utföra jobben?

Firman eller personen som utför arbetet måste ha F-skatt eller A-skatt. Det avdrag som du får göra för arbetet motsvarar den arbetsgivaravgift som du redovisar i den förenklade arbetsgivardeklarationen.

Om utföraren är registrerad i utlandet och arbetet utförs utanför Sverige krävs ingen svensk F-skatt. Däremot måste motsvarande krav vara uppfylla i hemlandet.

Exempel:

Städföretaget tar 100 kronor per kvadratmeter plus utkörningsavgift för flyttstäd. Din lägenhet är på 25 kvadratmeter. Din faktura blir då på 25 gånger 100 kronor för städning plus 200 kronor i utkörningsavgift. Alltså: (25 * 100) + 200 = 2700. Kostnaden för städarbetet är avdragsgill, men inte utkörningsavgiften. Städföretaget kommer då markera på fakturan vad de tar rutavdraget. I det här fallet kommer det bli hälften av kostnaden för städningen, alltså 1250 kronor. Din faktura slutar alltså på 2700 – 1250 = 1450 kronor.

Tyckte du detta blogginlägg var intressant?  Läs liknande här:
Vad behöver man tänka på vid en flytt?

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER (GDPR)

Städjätten, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att erbjuda produkter och tjänster för dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar om våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att hitta våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@städjätten.se .

Städjätten förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i behov med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.